info@wedouble.nl 085 - 401 81 93

Een website is nooit helemaal af. Het liefst blijven we schaven om te zorgen voor meer omzet. Een goede manier om dat te doen is door een A/B-test of een multivariatietest te starten. In dat geval wordt de huidige versie van de site naast de nieuwe versie getest. 50% van de bezoekers ziet de oude versie, terwijl 50% de nieuwe versie ziet. Door de omzetcijfers naast elkaar te leggen, weet je dan precies welke versie van de site het meeste geld in het laatje brengt.

Een A/B-test klinkt als een dure grap, maar dat is niet het geval. Dankzij Google Optimize kan iedereen gratis A/B-testen inrichten. Je moet dan wel een koppeling maken met Google Analytics en een stukje code in de <head> plaatsen. Daar kunnen wij je natuurlijk mee helpen.

We adviseren daarbij altijd om kleine veranderingen te testen. Gooi niet compleet je volledige lay-out overhoop, want dan weet je nog steeds niet waarom de nieuwe versie beter of slechter scoort. Juist door kleine elementen aan te passen, zoals de kleur van de bestelknop of de tekst van de USP’s in de header, leer je wat wel en niet goed werkt.

Laat de A/B-test ook een tijdje lopen. Als er weinig bezoekers op jouw site komen of als de resultaten dicht bij elkaar liggen, dan moet er langer getest worden. Wist je dat sommige A/B-testen wel maanden kunnen duren voor er een wetenschappelijk significant resultaat is?

Test overal, dus ook in je mails. Via Mailchimp is het mogelijk om verschillende varianten van een mail te versturen naar jouw adressenbestand. Je kiest vervolgens een doel. Wil je dat zoveel mogelijk mensen doorklikken naar jouw website of wil je juist dat jouw e-mail zo vaak mogelijk geopend wordt? Onlangs heeft Mailchimp een uitgebreid artikel geschreven over A/B-testen.

Zin om zelf aan de slag te gaan met A/B-testen? Neem contact op met Wedouble en we starten snel een optimalisatietraject voor jouw website!