info@wedouble.nl 085 - 401 81 93
adverteren-op-Instagram

Is het jou ook opgevallen dat er tegenwoordig advertenties staan tussen je foto’s? Sinds 30 september bestaat de mogelijkheid om te adverteren via Instagram. Vincent schreef er al over het adverteren via de API en ik zal er vandaag een stuk uitgebreider over vertellen.

Instagram is de laatste jaren enorm populair geworden. Momenteel gebruiken meer dan 400 miljoen mensen dagelijks Instagram. Per dag worden er 75 miljoen video’s en foto’s op dit kanaal gepost. Alleen al in Nederland zijn er 1,8 miljoen gebruikers. Voor jouw bedrijf dus een goede optie om jouw doelgroep aan te spreken. Maar hoe pak je dit nu eigenlijk aan?

De advertentie mogelijkheden van Instagram

Instragram telt in totaal 4 verschillende manieren om te adverteren:

Foto ads

Dit zijn neutrale advertenties in de vorm van een foto.

Video Ads

Deze advertentie bestaat uit een filmpje. Het filmpje duurt maximaal 15 seconden.

Carousel ads

Een carousel ad zijn verschillende foto’s na elkaar en deze ad laat de gebruiker door de afbeeldingen heen scrollen.

Links ads

Dit is een foto met een call-to-action knop, deze knop linkt de consument dus naar een website, product of andere url.

Om een leuk voorbeeld te geven gebruiken we de carrousel ad. Deze advertentie laat bezoekers dus door meerder afbeeldingen heen scrollen. Heineken haakt hier leuk op in door de advertentie op de volgende manier op te maken.

heineken ad carousel
De ad carousel van Heineken. Wanneer je door de afbeeldingen heen scrollt zie je 1 groot glas bier.

Wie maakt er gebruik van instagram

In de tabel hieronder is te zien dat jongeren over het algemeen het meest gebruik maken van Instagram. De meeste instagram gebruikers hebben een leeftijd van 15 tot 19 jaar. Wanneer je een campagne wilt inzetten is het dus handig om ook die doelgroep aan te spreken. De leeftijd 40+ is langzamerhand wel aan het groeien, maar is nog niet groot genoeg om een campagne op af te stemmen. Ligt jouw doelgroep niet onder de 40 jaar dan raad ik je (voorlopig) af om te adverteren via Instagram.

Leeftijdsverdeling gebruikers Instagram
Bron: Newcom Research & Consultancy

Hoe betaal ik mijn campagne?

Voor het betalen kan er gekozen worden uit 3 verschillende manieren:

  •  CPC (Cost Per Click)
    Bij CPC wordt er betaald per klik. Dit systeem wordt ook gebruikt bij bij het adverteren via Google Adwords. Wanneer er op een foto of video wordt gedrukt betaal je een bepaald bedrag aan Instragam.
  • CPM (Cost Per 1000 impressies)
    Bij deze methode betaal je een vast bedrag voor het 1000 keer weergeven van je advertentie. Wanneer je als bedrijf bekendheid wilt creëren, raad ik je deze vorm van betalen aan.
  • oCPM (optimized Cost Per Mille)
    Bij deze optie betaal je 1 bedrag voor de gehele campagne, je bepaald dus een maximaal budget. Jouw advertentie wordt weergegeven op instagram tot het budget van de campagne op is.

Voordelen van het adverteren via Instagram

Wil je beginnen met adverteren via Instagram dan heeft dit concept een aantal leuke voordelen.

  • Allereerst, het is eenvoudig om jouw campagne precies te targetten voor jouw doelgroep. Je kunt keuzes maken uit: geslacht, leeftijd, demografie en bepaalde interesses. Opties genoeg!
  • Ook wanneer je de mobiele doelgroep voor jouw product niet kunt bereiken is Instagram een ideale oplossing. Minimaal 80% van de advertenties zullen op de mobiel bekeken worden. Een hele nieuwe doelgroep ligt hier dus voor het grijpen.
  • Het laatste en momenteel gunstigste voordeel: Instagram heeft op het moment relatief weinig concurrentie op advertentiegebied. Het concept is nog maar een half jaar in leven en hierdoor zijn er nog geen hoge kosten aan het plaatsen van advertenties verbonden.

Tot slot

Nu je al deze informatie en voordelen hebt gezien wil je natuurlijk gelijk beginnen met jouw Instragram campagne. Echter, voor je begint pas wel op wat je doet want zo’n campagne kan zo weggegooid geld zijn. Het is voor bedrijven die zich richten op een jonge doelgroep zeer aantrekkelijk om op deze manier de advertentiewereld in te duiken. Wel raad ik af om je marketingbudget te gebruik voor Instagram wanneer je jouw campagne richt op een doelgroep van 40 jaar en ouder.

Wanneer je er zeker van bent om een campagne te beginnen raad ik aan om te beginnen met optimized Cost Per Mille. Hierbij betaal je een vast bedrag en kun je kijken of de campagne aanslaat voor jouw product of dienst. Deze mogelijkheid is veilig en ideaal om het adverteren eens uit te proberen. Wanneer je serieus bekendheid wilt creeren, oftewel een bepaalde awareness wilt krijgen voor een merk zou ik gaan voor de Cost per 1000 impressies.

De laatste tip die ik wil mee geven is dat professionaliteit een belangrijk eigenschap is van het adverteren. Wanneer je aan komt zetten met een slechte advertentie kan dit een negatieve viral veroorzaken. Laat je advertenties dus altijd maken door een professioneel bedrijf of regel het design met een designer en developer.

Succes met jouw campagne!