info@wedouble.nl 085 - 401 81 93
Facebook-icons like-variaties

De nieuwe like-variaties van Facebook staan ondertussen al een aantal weken live en worden door iedereen intensief gebruikt. Tijd om een de nieuwe like-variaties van Facebook eens onder de loep nemen.

Waarom nieuwe like-variaties

In de afgelopen jaren kreeg Facebook steeds meer verzoeken om een dislike-button te introduceren. Het liken van een post als er iemand is overleden, is namelijk een beetje ongepast. Reageren kan natuurlijk altijd wel, maar niet iedere Facebookvriend ga jij persoonlijk aanspreken in een comment. De nieuwe knoppen geven dus de mogelijkheid om liefde, lachen, boosheid, verdriet en een WOW-gevoel uit te drukken.

like-variaties op Facebook
De nieuwe like-variaties op Facebook

Leuk natuurlijk deze knoppen, maar wat betekent dit voor het bereik van een bericht en de engagement van jouw pagina op Facebook.

Het effect van de nieuwe like-variaties op het bereik van je pagina

Deze vraag is gelukkig makkelijk te beantwoorden, omdat Facebook hierover heel duidelijk is geweest. De nieuwe like-variaties wegen op dit moment nog niet anders mee als een vind-ik-leuk. Dus of iemand jouw post nu WOW of verdrietig vind, maakt voorlopig nog niks uit. De like variaties zijn dus allemaal nog positief voor het bereik van jouw pagina.

Voorlopig maakt het inderdaad nog niks uit, maar als wij goed naar deze blogpost van Facebook kijken, zien we dat dit in de toekomst mogelijk kan veranderen.

Over time we hope to learn how the different Reactions should be weighted differently by News Feed to do a better job of showing everyone the stories they most want to see.

Wat wij volgensmij hier uit op kunnen maken is dat Facebook binnenkort nog specifiekere content wil gaan tonen op basis van de interesses van de gebruiker. Wanneer jouw interactie hoger ligt bij berichten die veel ‘angry’ likes heeft, krijg jij deze vaker te zien in jouw tijdlijn. Ik denk persoonlijk dat jij er niet bang voor hoeft te zijn dat de ‘negative’ likes slecht zijn voor jouw bereik en engagement op Facebook.

Conclusie

Voorlopig zijn de nieuwe like-variaties er alleen maar om jouw gevoel beter uit te kunnen drukken bij een post op Facebook. Maar dit kan in de toekomst nog wel eens gaan veranderen. Wel vraag ik mij of mensen minder reageren, nu er meerdere mogelijkheden zijn om je gevoel uit te drukken.