info@wedouble.nl 085 - 401 81 93

Vandaag niet een blog over marketing trucjes of design, maar over de gedachte van de online consument. De laatste 15 jaar zijn er enorme sprongen gemaakt op het gebied van digitalisering. In de toekomst zal dit nog veel verder gaan. Deze digitalisering, en daarmee bedoel ik vooraal het internet, heeft er voor gezorgd dat de consument alles zelf wil doen. We willen zelf zoeken naar de beste vakantiebestemming, we willen online direct onze verzekering aan kunnen passen, enz. Maar wat is de reden van deze zelfcontrole en wat gaat er nog komen.

Online controle

Simpel gezegd komt het controle gedeelte door onze genen. Wij als mensen willen altijd zelf de controle hebben en willen het zelf proberen, pas als het niet lukt gaan we opzoek naar ondersteuning. Het internet heeft ons zelfstandig gemaakt en de tools geboden om de controle bij ons zelf te houden. Daarnaast heeft het internet er voor gezorgd dat als het niet lukt, we razendsnel ondersteuning kunnen aanvragen. Voor bedrijven is het dus ontzettend belangrijk om deze ondersteuning direct te bieden. Reageer je niet binnen een aantal uur (ongeveer 4), dan zoeken ze de ondersteuning bij iemand anders.

Volgens een blog van marketingfacts verwachten we door het internet dus razendsnel antwoorden te vinden over producten of diensten. 90% van de consumenten vind snelheid ontzettend belangrijk tijdens de interactie met een bedrijf. 89% wil transparantie en direct alle vervolg stappen in het interactie proces met een bedrijf en 70% wil dat de communicatiekanalen altijd beschikbaar zijn. Kortom de consument wil alles en wil het allemaal meteen. De processen moeten ingericht zijn op efficiëntie, bereikbaarheid en snelheid.

Voorbeelden van online controle

Om het idee iets meer te verduidelijken zal ik 1 specifiek voorbeeld en 1 algemeen voorbeeld geven.

Verzekeringen vergelijken

In de verzekeringsbranche is deze online controle bijvoorbeeld ontzettend goed te merken. Vroeger werd er voor de consument de beste verzekering uitgezocht door bijvoorbeeld een assurantietussenpersoon, vandaag de dag wil de consument zelf verzekeringen vergelijken via het internet. Als de verzekeringen vervolgens is afgesloten moet bijvoorbeeld de reismodule wel online kunnen worden toegevoegd of worden uitgezet.

Algemene prijsberekening

Een voorbeeld wat bijna in iedere branche kan worden toegepast is het berekenen van de prijs voor een product of dienst. Door een aantal velden in te vullen krijgt de consument direct online de offerte. De consument hoeft dus niet te wachten tot er een offerte word opgesteld door het bedrijf. Een voorbeeld hiervan is te vinden op justlease.nl.

justlease
De prijscalculator van justlease.nl

Conclusie

De consument wil dus zelf controle hebben via het internet en als het hulp nodig heeft, direct ondersteuning krijgen. Dit geldt niet voor 1 specifieke branche maar in iedere branche zijn voorbeelden te verzinnen.