info@wedouble.nl 085 - 401 81 93
online-adverteren-SEA

Wat betekent SEA?

Met SEA oftewel Search Engine Advertising koop je advertentieruimte binnen een zoekmachine. Deze advertenties komen dan boven of naast de zoekresultaten van de zoekmachine te staan. De plek van jouw advertentie binnen de zoekmachine wordt onder andere bepaald via een veiling. Binnen deze veiling kun je bieden op desbetreffende zoekwoorden. De advertenties van jouw zoekmachine zijn gekoppeld aan een zoekopdracht. Hierdoor komen de advertenties alleen in beeld wanneer de consument zoekt naar een bepaald zoekwoord. Samengevat, houdt SEA in dat je adverteert (dus betaald) binnen een zoekmachine om gevonden te worden op bepaalde zoekopdrachten.

Wat zijn de voordelen van SEA

 

1. Je campagne is snel online

Wanneer je een SEA-campagne start gaat deze direct in werking. Je hoeft niet te wachten op lange termijn resultaat wat bij SEO wel geldt. Met SEA kun je dus snel resultaten boeken.

2. Je kunt goed focussen

Je kunt je campagne met SEA duidelijk richten op een bepaalde doelgroep. Dit kan door middel van de focus op bepaalde zoekwoorden, hiermee kun je een gerichte doelgroep goed aanspreken en verleiden tot conversie.

3. Een goed inzicht in de resultaten

Je hebt een duidelijk overzicht van jouw campagnes. De resultaten zijn goed te meten en op basis van deze statistieken kunnen de campagnes direct worden bijgestuurd. Jij ziet dus direct wat wel en niet werkt.

4. Makkelijk awareness creëren

Ondanks dat SEA duurder is dan SEO, is het ook een ideaal middel om bekendheid te creëren voor jouw net op de markt gelanceerde product of dienst.

Tips voor een perfecte SEA-campagne

 

1. Kies bepaalde doelen

Het is belangrijk om bepaalde doelen vast te stellen voor je met Adwords aan de gang gaat. Wat wil ik met mijn campagne bereiken? Op welke doelgroep ga ik mij focussen? Hoeveel mag mij dit gaan kosten? En hoe lang wil ik gaan adverteren? Deze vragen kunnen je goed helpen bij het opstarten van je campagne.

2. Adverteer op relevante zoekwoorden

Je moet bij het maken van je woordenlijst zorgen dat je kiest voor relevante zoekwoorden. Deze zoekwoorden moet je indelen bij de juiste advertentiegroep. Bij de campagne moet je juist gaan richten op specifieke zoekwoorden. Wanneer je niet adverterteert op relevante zoekwoorden duurt het langer voordat je advertentie binnen Google te zien is en scoort de campagne lager binnen Google wat weer gevolgen heeft voor de plaats van de advertentie.

3. Zorg voor een goede website optimalisatie

Wat veel mensen niet weten is dat de huidige SEO van je advertentiepagina’s ook meetelt voor de hoogte van je advertentieplek binnen Google. Het is daarom belangrijk om je landingspagina’s te optimaliseren voor Google om jouw campagne beter te laten slagen.

4. Meten is weten

In de interface van Adwords kun je alle statistieken vinden over jouw advertenties. Op deze manier kun jij jouw advertenties direct optimaliseren. Naast de advertentie is de pagina waar jouw advertentie heen linkt ( een landingspagina op jouw website ) ook van groot belang. Deze pagina moet namelijk de uiteindelijke bezoeker converteren. Kijk dus niet alleen naar de statistieken van jouw campagne, maar bekijk ook de statistieken van jouw website. Misschien blijkt uiteindelijk wel dat jouw bezoeker af haakt op deze pagina.

5. Vergeet niet het mobiele zoekgedrag

Door de enorme groei van het mobiele internet neemt het zoekgedrag via telefoons ook toe. Zelf ervaar ik ook dat ik eerder naar een product of dienst zoek via mijn smartphone dan via een desktop. Hierdoor is het belangrijk dat jouw advertenties mobielvriendelijk zijn of dat je er voor kiest om de advertenties niet weer te geven op mobiele apparaten. Op mobiele apparaten is namelijk minder ruimte voor advertenties dan op grotere schermformaten.

Is SEA een ideale manier van adverteren?

Veel bedrijven gebruiken geen SEA omdat ze denken dat dit veel geld kost voordat ze daadwerkelijk resultaat behalen. Ook kiezen veel bedrijven liever voor SEO, omdat dit op termijn meer bezoekers oplevert. Wanneer je een campagne hebt die tot weinig conversie leidt en waar veel kosten aan gebonden zijn lijkt SEA niet het ideale marketingmiddel. Daarentegen kost SEA veel minder tijd en heb je hiermee veel sneller meetbaar resultaat.

Ook kost het minder tijd om een SEA-campagne te onderhouden. Zelf vindt ik dat een een juist afgestelde SEA-campagne uiteindelijk veel resultaat kan bieden voor ieder bedrijf.

Weet je niet hoe je een SEA-campagne op moet zetten of vind je dit lastig? Wedouble helpt je hier graag mee!